Takmer 60 percent spotrebiteľov považuje slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné. Napriek tomu ich podiel v obchodoch je výrazne nižší. Prečo?
Čerstvosť a prísnejšia kontrola. Tieto dôvody podľa prieskumu agentúry A.K.O. najčastejšie motivujú ľudí kupovať slovenské potraviny. Realita je však taká, že napriek tomu ich v obchodoch v dostatočnej miere nedostať. Podľa iného prieskumu, od agentúry GfK, je na pultoch obchodných sietí v priemere vystavených 37 % slovenských výrobkov. Prečo taký zásadný rozdiel?
Pôvod poklesu záujmu o domáce potraviny poklesol po revolúcii. Zrazu sa na pultoch obchodov objavil zahraničný tovar, ktorý bol kedysi nedostatkový. Rôznorodosti produktov a kvalitnému marketingu v perfektnom obale neboli naši producenti schopní dosť dobre konkurovať. Do toho sa primiešali silné zahraničné obchodné reťazce, ktoré neváhali rôznym spôsobom uprednostniť zahraničné produkty, vrátane nekalých obchodný praktík. Pokles záujmu o slovenské produkty priviedol do krachu mnohé farmy, ale aj spracovateľov. Nižšie tržby neumožňovali zase investovať do nových technológií v potravinárstve. Chýba tiež združovanie poľnohospodárov a potravinárov do odbytových družstiev a dobrý marketing. Naši farmári síce vedeli (a vedia) vyprodukovať kvalitné plodiny či mäso, smotanu si vo forme pridanej hodnoty (teda zisku) „zlízne“ spracovateľ v zahraničí.
Nuž a v neposlednom rade najviac ovplyvňuje spotrebiteľ. Nedostatočne sa zaujímame o to, čo kupujeme, a tak nám obchodníci predajú čokoľvek. Paradajky, ktoré nechutia. Jablká bez vitamínov. Mäso nadopované rastovými hormónmi. Cukrovinky plné éčok a konzervantov.
Pokračovanie blogu nájdete tu: https://feik.blog.sme.sk/c/460749/dopyt-po-slovenskych-potravinach-rastie-v-obchodoch-ale-chybaju.html