Do Bratislavy dnes (10.9.) dorazil európsky vlak, ktorý propaguje osobnú a nákladnú železničnú dopravu v Európe. Žiaľ, naše železnice majú stále ďaleko od európskeho štandardu. A to aj napriek tomu, že železničná doprava patrí k najbezpečnejším, najekologickejším a najkomfortnejším spôsobom dopravy vôbec. Jednoducho doteraz nikdy nebola pre žiadnu vládu priorita. Pre niektoré vlády dokonca na príťaž.
Za 30 rokov viac cúvame ako napredujeme. Zrušili sa regionálne trate. Trestuhodne sa zanedbala údržba. Modernizácia tratí napreduje veľmi pomaly. Meškanie vlakov je na dennom poriadku. Chýbajú rušňovodiči aj obslužný personál. Nákladná železničná doprava je voči kamiónovej doprave nekonkurencieschopná. Kým v mnohých európskych krajinách je cestovná rýchlosť vlakov 300 km/h už pomaly štandardom, u nás jazdíme maximálne 160 km/h. Aj to len na úseku Bratislava – Púchov.
Naproti tomu investujeme miliardy eur do cestnej dopravy. Len bratislavský cestný obchvat nás bude stáť bezmála 2 miliardy eur. Za tie peniaze sme mohli mať metro, nové električkové trate aj prestupné terminály. Niežeby nebolo treba kvalitné cestné spojenie a súvislú sieť diaľnic, ale chýba nám vyváženosť. Železnice sú popri cestnej doprave akési nechcené dieťa.
Výsledkom toho je enormný nárast automobilov všade kde sa pozrieme. Tento týždeň zažívala Bratislava enormné kolóny. A zlepšenie je v nedohľadne. Z biedy nás nevytrhne ani diaľničný obchvat ani križovatka Triblavina. Ani tunel Karpaty.
Treba uznať, že vďaka eurofondom na niektorých tratiach cestujeme omnoho komfortnejšie. Nakúpili sme aj moderné súpravy, v ktorých je radosť cestovať. Áno, medzi Bratislavou a Žilinou je cesta vlakom potešením. Inde je to ale oveľa horšie. Niekde dokonca tragické. Pre porovnanie: Do Žiliny sa dostanete IC vlakom za 1:45 h. Tú istú vzdialenosť do Banskej Bystrice doslova trpíte bezmála 3,5 hodiny! A to už si ani nepamätám, kedy vlak na tejto trati nemeškal.
Tento týždeň som si prečítal informáciu o tom, že Ministerstvo financií odporučilo rušiť spoje tam, kde o cestovanie vlakom nie je záujem.
„Chceme, aby čo najvyššia kvalita a pridaná hodnota išla k ľuďom, to znamená, aby nechodili prázdne vlaky tam, kde nie sú potrebné a aby sa zvýšila frekvencia tam, kde je vysoký dopyt alebo kde sú preplnené,“ povedal štátny tajomník ministerstva financií Marcel Klimek.
Nuž, pán štátny tajomník, skúšali ste sa niekedy odviezť vlakom napríklad z Brezna do Margecian? Alebo južnou trasou zo Zvolena do Košíc? Prípadne z Kraľovian do Námestova? Ak by Vás to zaujímalo, napríklad z Nitry do Banskej Bystrice sa vlakom ani nedostanete, lebo koľaje tam na časti úseku už neexistujú (vytrhali ich kvôli výstavbe automobilky Landrover).
Bodaj by ľudia využívali vlak, keď je to nepohodlné a nespoľahlivé cestovanie! Ale ľudí do vlakov nenalákate tým, že budete redukovať spoje. Najprv musíte niečo cestujúcim ponúknuť a potom to začnú využívať.Len pre zaujímavosť, rakúske železnice len tento rok vrazia do modernizácie železníc ambicióznych 2,13 miliardy eur! U nás? Vláda zaplatí pre ŽSR nevyhnutné výdavky na údržbu vo výške 115 miliónov eur. To aby sme nemuseli zatvoriť niektoré trate. A ZSSK dostane 263 miliónov ako kompenzáciu kvôli výpadkom príjmov počas pandémie.
Napriek všetkému tomuto marazmu obdivujem, že na železniciach stále pracuje nespočetné množstvo zanietených ľudí, ktorí robia doslova zázraky a napriek všetkému udržiavajú železničnú dopravu stále v prevádzkyschopnom stave.
Ale to nebude trvať večne. Títo ľudia odídu buď do dôchodku alebo do iného sektora.
A nám ostanú len preplnené cesty.
Foto: Monika Kováčová