fbpx

Neekologické, ale populárne SUV

Ochrana životného prostredia, znižovanie emisií, udržateľná mobilita. Takéto pojmy nájdete čoraz častejšie v marketingovej komunikácii predajcov automobilov. Realita je ale úplne odlišná.

Takmer polovicu predaných áut tvoria vozidlá kategórie SUV. Slovensko nevynímajúc. To všetko napriek tomu, že patria medzi hlavné zdroje rastu emisií oxidu uhličitého. Len v roku 2021 celosvetová flotila vozidiel SUV narástla o viac ako 35 miliónov. Tým sa zvýšili ročné emisie o 120 miliónov ton CO2. A nielen to: veľké auto zaberá oveľa viac miesta, má nadštandardnú spotrebu, je ťažké a v meste sa ním horšie parkuje.

Rast popularity SUV nezastavila ani pandémia ani vysoká cena. Práve naopak.

Podľahli sme intenzívnej reklame. Veď kto by nechcel žiť „život v širších dimenziách“? Vlastniť auto vyrobené pre všetkých, ktorí majú „každý deň v pláne veľa záležitostí.” Jazdiť na aute s „veľkorysým priestorom“, na palubu ktorého si môžete „zobrať všetko.“ Vychutnávať jazdu na stroji so „športovou dynamikou“, ktoré „prináša na cesty závan sviežosti”. To je výber niektorých sloganov, ktorými nás lákajú predajcovia.

Len taký Volkswagen Slovakia vynaložil v roku 2019 na odbytové a marketingové služby viac ako 100 miliónov eur.

Ak chceme mať zdravšie mestá, dýchať čistý vzduch, je čas zaradiť spiatočku. Ak už musíme jazdiť autami, do mesta patria skôr malé modely, nie terénne opachy.