Výstavba obchvatu Bratislavy: Pochybnosti neutíchajú

Policajné razie, pochybný stavebný materiál, meškanie.

Všetko sa začalo vlani na jeseň, kedy polícia prvý krát vykonala na stavbe bratislavského obchvatu raziu. Na verejnosť prenikli informácie, že ako podkladový materiál používa zhotoviteľ kontaminovanú pôdu zo skládok či iných stavieb. Na jar sa policajná razia zopakovala. Vyšetrovatelia obvinili z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia jednu fyzickú osobu, jednu právnickú osobu a bratislavskú spoločnosť s ručením obmedzeným.

Káble, igelit i sklo.

Podozrenia sa napokon sčasti potvrdili. Audit Ministerstva dopravy odhalil používanie nevhodných materiálov. Podľa informácií, ktoré priniesla Televízia Markíza, sa našiel v násypoch nepovolený odpad aj toxické látky ako arzén, baryt a fenoly. Zistené prekročenia poukazujú na to, že bol použitý materiál, ktorý tam jednoducho nepatrí. Kontrolóri našli v násypoch napríklad elektrické káble, kusy igelitu, sklo, rozbité kachličky, korene stromov a dokonca aj tuby zo zubnej pasty. Údajne skúmaný podkladový materiál by nemal ohroziť spodnú vodu a nájdené množstvo toxických látok nie je nebezpečné pre životné prostredie. Ale už vôbec fakt, že tam tieto látky sú, je znepokojujúci. Ministerstvo dopravy však v testovaní pokračuje.

Koncesionár bratislavského obchvatu a hlavný zhotoviteľ stavby vo svojom vyhlásení vylučujú kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie. Tvrdia, že „pri výstavbe používajú len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty.“ Nie som si istý, či elektrické káble, sklo alebo rozbité kachličky sú zrovna vhodným stavebným materiálom. Podobne totiž argumentoval zhotoviteľ pri stavbe českej diaľnice D47 na Ostravsku, ktorý tvrdil, že použitie odpadu ako tehla či drevo v podkladovom materiáli sú v súlade s normou. Zánovná diaľnica v Čechách sa v krátkom čase začala prepadávať a bolo potrebné ju opraviť. Aby sme namiesto nultého obchvatu Bratislavy nemali čoskoro húsenkovú dráhu.

Mizerné podmienky pre slovenské firmy

Otázniky okolo použitia podkladovej zeminy nie sú jediným problémom, ktoré sprevádza výstavba bratislavského obchvatu. Stavba prakticky od začiatku mešká, a slovenskí dodávatelia sa sťažujú na nekorektný prístup španielskeho zhotoviteľa. Konzorcium ponúklo našim firmám také mizerné podmienky, že renomovaných firmám sa do spolupráce nechcelo. Portál Aktuality.sk začiatkom apríla priniesol článok, v ktorom opisuje podmienky na stavbe: „Španieli sa vraj neraz správajú, akoby Slováci boli len handry.“ Veľké firmy dokonca začali nahlas rozprávať o tom, ako sa so Španielmi nevedia dohodnúť na subdodávkach. Je to veľká škoda pre naše stavebníctvo po ekonomickej aj odbornej stránke. Jednu z najväčších dopravných stavieb na Slovensku teda stavajú firmy, ktoré s veľkými ťažkosťami lanária dodávateľov z tretej ligy.

Médiá sa dosť často sťažujú aj na zlú komunikáciu so zhotoviteľomKonzorcium na naše otázky reagovalo, ako už neraz v minulosti. Neodpovedalo.“ Hoci ide o projekt za takmer dve miliardy eur, na jeho internetovej stránke sa nedá nájsť telefonický kontakt.

Pôvodne to mal to byť projekt, ktorý významne pomôže doprave v hlavnom meste. Výstavbu ale sprevádza také množstvo pochybností, že pomaly možno hovoriť o blamáži. Podľa mňa spoločným menovateľom je nízka cena, kvôli ktorej španielske konzorcium šetrí kde sa len dá. Na materiáli, na ľuďoch, na kvalite. Otázkou je, či sa šetrenie neprejaví aj počas prevádzky.

Výstavba diaľnice pri Bratislave jasne ukazuje, že takto by sa to robiť nemalo. Treba vsadiť na osvedčené firmy a naštartovať slušnú komunikáciu so subdodávateľmi aj s verejnosťou. Španielom odporúčam návštevu stavby diaľnice D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach. Mohli by sa inšpirovať, ako sa dá stavať kvalitne a k veľkej spokojnosti všetkých zainteresovaných.

Na stavbe bratislavského obchvatu nájdeme všetko možné, ale chýba to hlavné – dobrý pocit.