Keď porušovanie cestných predpisov je norma. Čo s tým?

Tragická nehoda na zastávke Zochova otvorila diskusiu o bezpečnosti cestnej premávky. Pritom alkohol za volantom je len vrchol ľadovca. V tejto republike je porušovanie predpisov normou a vymáhanie nefunkčné.

Jazda po cestách v meste je čoraz nebezpečnejšia a nemôžem sa zbaviť pocitu, že naša polícia to buď absolútne nezvláda alebo úmyselne prehliada. Zrejme oboje. Namiesto najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky (chodcov) chráni neraz grázlov.

Nie, celebrity, politici ani arogantní pracháči nie sú žiadni nadľudia, aby sa na nich nevzťahovali pravidlá cestnej premávky a sankcie za ich porušenie.

Šéf dopravnej polície nedávno priznal, že približne za pol roka policajti chytili 10-tisíc vodičov pod vplyvom alkoholu! Toto číslo je tak desivo vysoké, že ani zďaleka nemôže ísť o náhodu. Ako to, že štát nevie účinne zasiahnuť?

Alkoholom však mizerná bezpečnosť na cestách nekončí.

Mnohé mestské štvorprúdovky v Bratislave pripomínajú viac diaľnicu ako vnútromestskú komunikáciu. Ak po nej jazdím predpísanou rýchlosťou 50 km/h, pripadám si ako prekážka cestnej premávky. Račianska, Bajkalská, Vajnorská, Rožňavská… a napokon Staromestská i smutne preslávená zastávka Zochova.

SÍDLISKÁ. Obzvlášť rizikové je to v obytných zónach, teda na miestach s veľkým počtom chodcov. Napríklad v Rači na Peknej ceste. Preto je tam znížená rýchlosť 30 km/h. Porušovanie maximálnej povolenej rýchlosti je tam na dennom poriadku. Väčšina áut jazdí 40-50 km/h. Neraz sa mi stalo, že má netrpezliví vodiči idúci do kopca netrpezlivo obiehajú. Keď tadiaľ chodím s malým dieťaťom do škôlky alebo na prechádzku, cítim sa v permanentnom ohrození.

SVETELNÉ KRIŽOVATKY. Neprejde deň, kedy by som nestretol aspoň jedno auto, ktoré prefrčí križovatkou na červenú. Žiaľ, o nič zodpovednejší nie sú ani chodci, ktorí si skracujú cestu krížom cez štvorprúdovky alebo na červenú. Alebo cyklisti jazdiaci krížom-krážom po cestách-necestách (a neraz veľmi rýchlo). Riskovanie máme zrejme v krvi.

NERIADENÉ KRIŽOVATKY. Koľko vodičov dá prednosť chodcom na priechode pre chodcov? Každý desiaty? A keď už kráčate po priechode, tŕpnete, či vám dá prednosť aj auto v druhom pruhu. Polícia nedávno zverejnila video, kde na Račianskej ulici auto zrámovalo chodkyňu v druhom pruhu. Podobných situácii som bol svedkom nespočetne veľa krát.

MAXIMÁLNA RÝCHLOSŤ 50 km/h má v obci svoj dôvod. Je to hraničná rýchlosť vozidla, pri ktorej má chodec pri zrážke s autom prežiť. Pri rýchlosti 60 km/h a vyššej sa šanca na prežitie blíži k nule. Koľko šoférov jazdí po meste päťdesiatkou? Žiaľ, naše zákony považujú za závažné porušenie predpisov až rýchlosť auta v obci 100 km/h a viac. Takáto benevolencia zákona je priam návodom nezodpovedným vodičom, aby jazdili rýchlo.

DIAĽNICA. Polícia sa neraz chváli tým, ako chytili cestného piráta idúceho rýchlosťou 200 km/h. Trest? Maximálna možná pokuta 800 eur a vodič veselo pokračuje ďalej. Žiadne okamžité zadržanie vodičského oprávnenia. Naše zákony chrániace cestných pirátov také niečo neumožňujú. Prísnejší test nastupuje až pri trojnásobnom porušení predpisov za 12 mesiacov.

PRETEKY RÝCHLYCH ÁUT. Štúrova ulica či Vajanského nábrežie sú už dlhú dobu dňom i nocou závodiskom pre luxusné autá. Obyvatelia Starého Mesta na to pravidelne upozorňujú políciu. Výsledok? Žiadny.

Polícia Slovenskej republiky sa dlhodobo bráni osádzaniu stacionárnych radarov v mestách a obciach. Pritom počítačovo identifikovať EČV je v dnešnej dobe technická banalita. No schválne, koľko stacionárnych radarov sa nachádza v Bratislave? Koľko pokút formou objektívnej zodpovednosti ročne udelia?

Keď vidím dopravných policajtov, ako občas striehnu s radarom ukrytí za kríkmi alebo stĺpmi, pripadá mi to smiešne a absurdné. Až mi je ich niekedy ľúto. Aká je účinnosť takýchto námatkových kontrol? Pol hodinu po ich odchode? Kým doznie informácia v Zelenej vlne?

Tragédia na zastávke Zochova pripomenula, že auto v rukách nezodpovedného vodiča je vražedná zbraň.

AKÉ SÚ RIEŠENIA?

🟢 Budovanie prvkov upokojovania dopravy v mestách a to najmä v miestach s vysokým výskytom chodcov (zúžené pruhy pre autá, vizuálne prvky, vyvýšené priechody pre chodcov, kruhové objazdy, preferencia chodcov na svetelných križovatkách, zmenšenie rádiusov, šikany, slonie uši a pod.)

🟢 Posilnenie zákonných kompetencií mestskej polície, aby mohla kontrolovať dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti a požívanie alkoholických nápojov počas jazdy.

🟢 Inštalácia stacionárnych radarov v mestách a obciach.

🟢 Využívanie objektívnej zodpovednosti pri prekračovaní maximálnej povolenej rýchlosti.

🟢 Sprísnenie trestu okamžitého odobratia vodičského preukazu pri závažnom porušení dopravných predpisov.

STIAHNITE SI